My photo
kepulauan borneo
seorang ninja
tap. tap. tap. bunyi tapak kaki beruang yang comel berlalu pergi.

28/03/2014

in sha Allah vs janji

...Bismillahirrahmanirrahim 

...Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh




[perkongsian ilmu kemarin]


SEDIKIT PENJELASAN TENTANG PENGGUNAAN "IN SHA ALLAH"

ucapan "in sha Allah" itu hendaklah disertai dengan azam untuk menunaikan janji itu supaya dia tidak tergolong dalam golongan orang yang munafik ~ sebutan "in sha Allah" itu adalah sebagai tanda keimanan dan keyakinan kita terhadap kekuasaan Allah, kerana kita yakin bahawa kita tidak mampu melakukan sesuatu kecuali dengan izin Allah.

Allah berfirman, maksudnya:
- Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): "Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, kemudian nanti".
- Melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata): "Insya Allah". Dan ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa; dan katakanlah: "Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan petunjuk yang lebih dekat dan lebih terang dari ini".
(al-Kahfi, 18:23-24)


MANA LEBIH BERAT, IN SHA ALLAH ATAU JANJI ?

janji lagi berat ~ sebab tidak disusuli dengan "in sha Allah" (dengan izin Allah) ~ mungkin kita boleh berjanji, dengan penuh keyakinan, namun jika Allah tidak mengizinkannya maka janji itu tidak tertunai ~ semua ketentuan Allah ~ setiap janji mesti disusuli dengan "in sha Allah" ~ bak kata pepatah, kita mampu merancang namun Tuhan yang menentukan ~ ada satu kisah yang Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam ceritakan tentang janji yang tidak disusuli dengan "in sha Allah" ~ [kata ostad; amat pnjg utk dcrita. . .nanti kita meeting In shaa Allah ana crita. . . .]


26jamadilawal1435
pemburu1415


اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ