My photo
kepulauan borneo
seorang ninja
tap. tap. tap. bunyi tapak kaki beruang yang comel berlalu pergi.

29/03/2014

niqab

. . . Bismillahirrahmanirrahim . . .

. . . Assalamualaikum warahmatullahi ta'ala wabarakatuh . . .




masih ingat pandangan pertama ku pada mereka yang berniqab.
tertutup. tapi upload sana sini, dapat like sejuta.
"mau tunjuk solehah la tu. menyampah" *mata pandang ke langit*


masih ingat perasaan pertama bila tau famili rapat pakai niqab.
tertutup. alhamdulillah ndak pulak di upload. tapi solat zohor 5 minit lagi asar masuk.
"buat apa buat yang sunnah kalau wajib masih berani dilambat-lambatkan / ditinggalkan"


masih ingat bagaimana rasanya pertama kali berlaga pipi, cium dahi dengan kakak niqabi.
tertutup.

pertama kali bertemu kakak tu masa tunaikan solat dekat masjid bandar. sewaktu dia mengguna niqabnya selesai solat, dia senyum. memberi salam. lalu keluar dari masjid, melalui lorong-lorong kecil yang kurang sibuk, yang sedikit ajnabi. cepat-cepat aku kejar, menarik tangannya,

"kak, nama kakak siapa?"

"panggil saja kak maria"


setelah habis ta'aruf, dia sempat pesan,

"pakaian itu ndak menunjukkan solehahnya kita. tapi usaha itu, niat lillahi ta'ala. jangan menghukum / menghakimi orang dari fizikalnya. *letak tangan di dada* di sini cuma Allah yang tau. kita cuma mampu usaha, mintak dengan Dia, rajin-rajin berdoa. in sha Allah *senyum*"


siapa sangka, Allah bagi aku peluang untuk menggunakan sehelai kain itu, dan alhamdulillah, suda hampir lapan bulan aku menggunakannya. walaupun mendapat sedikit tentangan dan cacian, Allah kuatkan hatiku untuk menggunakannya :') terima kasih kak. rindu kakak. semoga Allah ketemukan kita lagi.


27jamadilawal1435
pemburu1415


اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ

salam tanpa lafaz

. . . Bismillahirrahmanirrahim . . .

. . . Assalamualaikum warahmatullahi ta'ala wabarakatuh . . .




[perkongsian ilmu tadi]


apa hukum jawab salam melalui sms/mesej online/chatting/komen?


jawapan dari ostad maha
- jawapan untuk persoalan ini sudah banyak ulama jawab ~ banyak pendapat ~ ada ulama kata wajib dan ada yang kata sunat ~ ada ulama kata wajib, tapi jawab mengikut apa yang ditanya ~ ada jugak ulama kata sunat sebab tidak berempat mata (yakni face-to-face) ~ [kata ostad; nanti ana cri blik. . .]
(sumber: informasi dan bahan bacaan yang pernah beliau baca)
- klik sini untuk lebih lanjut

jawapan dari ostad rusdi (panjang sungguh, syukran ostad :3 )
- "Bahawa seorang lelaki bertanya kepada baginda Rasulullah sallallahu 'alaihi wassalam: "Apakah islam yang baik?" Bersabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wassalam: "Memberi makan dan memberi salam kepada orang yang kamu kenal dan orang yang kamu tidak kenal."
(hr ibnu umar)

- ada tiga rukun salam
1. orang yang memberi salam
2. orang yang diberi salam kepadanya
3. lafaz yang digunakan bagi memberi salam dan menjawab salam

- hukum memberi salam adalah sunat dan menjawabnya adalah wajib




kesimpulannya, bila ada orang memberi salam tanpa lafaz (yakni bertaip atau bertulis) cara menjawabnya mestilah dengan lafaz (yakni kalau ndak mau taip atau tulis pun ndak pa). in sha Allah, semoga perkongsian ini dapat menambah ilmu kita lagi ^_^ untuk kedua-dua ostad, syukran jazakumullahu khairan kathiran ^_^


27jamadilawal1435
pemburu1415


اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ

28/03/2014

in sha Allah vs janji

...Bismillahirrahmanirrahim 

...Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh




[perkongsian ilmu kemarin]


SEDIKIT PENJELASAN TENTANG PENGGUNAAN "IN SHA ALLAH"

ucapan "in sha Allah" itu hendaklah disertai dengan azam untuk menunaikan janji itu supaya dia tidak tergolong dalam golongan orang yang munafik ~ sebutan "in sha Allah" itu adalah sebagai tanda keimanan dan keyakinan kita terhadap kekuasaan Allah, kerana kita yakin bahawa kita tidak mampu melakukan sesuatu kecuali dengan izin Allah.

Allah berfirman, maksudnya:
- Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): "Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, kemudian nanti".
- Melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata): "Insya Allah". Dan ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa; dan katakanlah: "Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan petunjuk yang lebih dekat dan lebih terang dari ini".
(al-Kahfi, 18:23-24)


MANA LEBIH BERAT, IN SHA ALLAH ATAU JANJI ?

janji lagi berat ~ sebab tidak disusuli dengan "in sha Allah" (dengan izin Allah) ~ mungkin kita boleh berjanji, dengan penuh keyakinan, namun jika Allah tidak mengizinkannya maka janji itu tidak tertunai ~ semua ketentuan Allah ~ setiap janji mesti disusuli dengan "in sha Allah" ~ bak kata pepatah, kita mampu merancang namun Tuhan yang menentukan ~ ada satu kisah yang Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam ceritakan tentang janji yang tidak disusuli dengan "in sha Allah" ~ [kata ostad; amat pnjg utk dcrita. . .nanti kita meeting In shaa Allah ana crita. . . .]


26jamadilawal1435
pemburu1415


اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ

09/03/2014

manusia di sini

...Bismillahirrahmanirrahim 

...Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh




macam mana ya rupa dan perangai rakyat di era pemerintahan sultan muhammad al-fateh? :3

macam mana ya rupa kerajaan nabi sulaiman a.s? :3

andai saja negara aku tinggal ini penduduknya betul-betul 1m -_-
kenapa kuat sangat bash sesama sendiri, retis pun macam monyet, para tikus-tikus yang seagama mau memerintah sendiri-sendiri, dan ramai lebih caring pasal diri sendiri jak.
ndak pernah mau support, saling menjatuhkan paling dorang sukak.
kita tengok siapa menang berbahas.

ternyata aku jugak sama seperti mereka. :'(
tekan keyboard jak lebih, bila face to face lari betapuk belakang umi.

kata adik terchenta,
tiada siapa sempurna kak dila, kecuali rasulullah s.a.w.
kita usaha jak, istiqamah. in sha Allah, Dia tolong :')


"aku meminta ampun pada Allah yang Maha Agung, yang tiada Tuhan selain Dia Yang Maha Hidup lagi Maha Berdiri Sendiri, dan aku bertaubat kepadaNya"

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الْعَظِيمَ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ


7jamadilawal1435
pemburu1415


اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ

doa untuk mh370

...Bismillahirrahmanirrahim

...Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh


Allahu :'(

(yasin, 36:41-44)

41. dan suatu tanda (kebesaran Allah) bagi mereka adalah bahawa Kami angkut keturunan mereka dalam kapal yang penuh muatan.

42. dan Kami ciptakan (juga) untuk mereka (pengangkutan lain) seperti apa yang mereka naiki.

43. dan jika Kami mengkehendaki, Kami tenggelamkan mereka. maka tidak ada penolong bagi mereka dan tidak (pula) mereka diselamatkan.

44. melainkan (Kami selamatkan mereka) kerana rahmat yang besar daripada Kami untuk memberikan kesenangan hidup sampai waktu tertentu.




janganlah buat propaganda, berita-berita palsu, memfitnah sesama sendiri.
kirimkan saja doa untuk dorang.

kirimkan jugak doa untuk saudara seagama kita yang tertindas di bumi para anbiya. selalu.

sudah-sudah la berbahas dan saling kutuk mengutuk untuk membetulkan satu sama lain. kita bukannya maha mengetahui.

di sana hilang, ndak dikesan.
di sini sibuk menipu, memfitnah, mengutuk.
sedar-sedar la sikit, kita ni cuma insan yang lancang berbicara menggunakan keyboard.

Allah. :'(


07jamadilawal1435
pemburu1415


اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ

04/03/2014

umi dan walid

...Bismillahirrahmanirrahim

...Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh




kami sayang umi dan walid lillahi ta'ala.

terima kasih sebab berikan kasih sayang yang tak terhingga untuk semua anak-anak umi dan walid.
terima kasih jadi pendengar setia dan selalu support dila dalam buat keputusan.
terima kasih sebab bagi kami adik-beradik didikan dan kemewahan yang tak terhingga. makan cukup, pakai cukup.
walaupun umi dan walid selalu sibuk untuk bagi nafkah kita sekeluarga, umi & walid always make time for us.
dila tau, umi dan walid mau yang terbaik untuk kami semua. terima kasih umi, walid.
sayang umi dan walid dengan kelajuan cahaya sampai sorga. in sha Allah, amiin~

happy birthday walid and an advance happy anniversary untuk umi dan walid. semoga chenta umi dan walid sampai sorga. amiin~

kami semua sayang umi & walid <3


2jamadilawal1435
pemburu1415


اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ

03/03/2014

kakakku :3

...Bismillahirrahmanirrahim 

...Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh




mood tulis surat chenta ;)

kehadapan ukhti terchenta lillahi ta'ala yang kini berada di rumah buruk itu :p

happy belated birthday kakakku sampai sorga, in sha Allah :)

dila sayang kak zahra dengan kelajuan cahaya. 

semoga kita sama-sama berpegangan tangan masuk taman-taman chentaNya kelak, in sha Allah. amiin~ semoga kak zahra terus rajin, jadi contoh untuk kami, adik-adik terchenta yang seperti panda ini. :3 rajin-rajin ya di sana, semoga Allah permudahkan urusan dan semoga senang menuntut ilmuNya.

ok tu jak, sayang kakak zahra lillahi ta'ala ♥♥♥


1jamadilawal1435
pemburu1415


اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ